Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2009

<Στήν απορία που εκφράσαμε για την πιο κάτω ανάρτηση μας πήραμε απάντηση απο την Ομάδα Ορθοδόξου Εγκυκλοπαίδειας και τούς ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ θερμά. Για την συγκεκριμένη απεικόνιση, η έγκριτη "Θρησκευτική και Ηθική Εγκυκλοπαίδεια" (άρθρο: "Χριστόφορος", τόμος 12, στήλη 359) αναφέρει:
"Ο χαρακτηριστικότερος, τύπος απεικονίσεως του Αγίου, λαϊκής μάλλον προελεύσεως, είναι ο τύπος του κυνοκεφάλου. Αι σήμερον γνωσταί εικόνες του τύπου τούτου είναι όλαι μεταβυζαντινοί, διά τούτο εδημιουργήθη η εντύπωσις ότι ο τύπος αυτός του κυνοκεφάλου ενεφανίσθη κατά την μεταβυζαντινήν εποχήν. Φαίνεται όμως ότι τούτο δεν είναι αληθές. Είναι ευκολώτερον να δεχθώμεν, ότι η παράστασις του κυνοκεφάλου είναι προϊόν των χρόνων της οψίμου αρχαιότητος, της παλαιοχριστιανικής δηλαδή εποχής, ή της πρωίμου κατά τας οποίας έχομεν και άλλα παρόμοια εικονογραφικά θέματα...Εις τούτο συνηγορεί και το γεγονός ότι ήδη εις Συναξάριον του ΙΑ΄ αιώνος...αναφέρεται, ότι ο Άγιος κατήγετο εκ του «γένους των κυνοκεφαλων, γης δε των ανθρωποφάγων», ακόμη ότι ήτο «πιστός τω φρονήματι και αεί τα λόγια μελετών του Θεού» και ότι «ουκ ηδύνατο τη ημετέρα διαλέκτω λαλείν». Εις το αυτό επίσης Συναξάριον χαρακτηρίζεται ως «κακοπρόσωπος, κακώνυμος, αλλόφυλος και αλλοτριόμορφος». Αλλά και προ του Συναξαρίου τούτου των Βολλανδιστών το Συναξάριον της Κωνσταντινουπόλεως, του Ι΄ αιώνος, αναφέρεται εις το ζήτημα τούτο της μορφής του Αγίου Χριστόφορου διά των έξης: «Περί τούτου του ενδόξου και μεγαλομάρτυρος τερατώδη τινά και παράδοξα ελέγοντο ότι τε κυνοπρόσωπος ην εκ της χώρας των τους ανθρώπους κατεσθιόντων και ότι πρότερον ανθρώπους ήσθιεν, ύστερον δε μετά το πιστεύσαι Χριστώ μετεμορφώθη. Ουκ έστι δε τούτο, ουκ εστίν αλλά τίνες αυτόν ούτως υπενόησαν διά το εθνικόν και άγριον και φοβερόν» (Syn. Eccl. Const., σ. 667). Εφ' όσον λοιπόν η παράδοσις περί της τερατώδους και παραδόξου μορφής του Αγίου Χριστόφορου υπήρχε προ του Ι΄ αιώνος και κατά πάσαν πιθανότητα και προ της εικονομαχίας, είναι φυσικόν να δεχθώμεν ότι οπωσδήποτε υπήρχον και ανάλογοι απεικονίσεις αυτού, αι όποίαι όμως κατεστράφησαν υπό της εικονομαχικής καταιγίδος. Κατά τον τύπον τούτον ο Άγιος εικονίζεται γενικώς με μακρόν και οξύ ρύγχος, μακράν χαίτην εις τον αυχένα και μικρά αιχμηρά ώτα. Ίσταται πάντοτε εις στάσιν κατατομής (προφίλ) και κρατεί εις μεν την μίαν χείρα ακόντιον ή την βλαστήσασαν ράβδον, εις δε την άλλην τον σταυρόν του μαρτυρίου." Από τη συντακτική ομάδα του http://www.orthodoxwiki.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: