Παρασκευή 25 Ιουλίου 2008

ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΛΑΔΑ ΜΕ ΤΑ ΡΑΦΙΑ Σπρώχνοντας το καροτσάκι στους διαδρόμους ενός super-market έχουμε την ευκαιρία να πάρουμε δωρεάν μαθήματα «καταναλωτικής ψυχολογίας», «προώθησης προϊόντων», «αγορών με μηχανικές αντιδράσεις». Δεν είναι καθόλου παράξενες οι παραπάνω επισημάνσεις και θα ήθελα να κάνουμe,μια εκδρομη,έναν περίπατο στην κοιλάδα με τα ράφια… Έτσι λοιπόν μπαίνοντας μην ψάχνουμε για καλαθια. Ειναι καταχωνιασμένα και ελαχιστα. Υπαρχουν τεραστία καροτσια,αφθονα που σας περιμένουν να τα σπρώξετε στην market-land..μα και βέβαια δεν είναι καθόλου κομψό να εμφανισθείτε στο ταμείο με ένα τέτοιο μεγάλο καρότσι με ένα..γαλα και τα αγαπημένα σας μπισκοτα. Πρεπει να το γεμίσετε αλλιώς ειστε..εκτος εποχής! Απέναντι μας στο ράφι ,στο ύψος του ματιού μας θα δούμε εμπορεύματα εταιριών που πληρώνουν ,για να αποκτήσουν το προνόμιο της ..πολυτελούς θέσης . Ακριβώς, λίγο πιο πάνω ή λίγο πιο κάτω στο ράφι περιμένουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με το σήμα μόνο τοu super-market. O υπόλοιπος πλούτος βρίσκεται σε 10 πόντους ύψος από το δάπεδο ή στο τελευταίο ράφι κοντά στο ταβανι.Συνηθως εδώ μπαίνουν οι ‘τιμωρημένοι’ προμηθευτές που δεν κάνουν μεγαλη..πιστωση η δεν κάνουν εκπτώσεις επί της έκπτωσης. Η θέση του προϊόντος στο ράφι επιδρά άμεσα στην κατανάλωση του.Οι καταναλωτές διαθέτουν κατά μέσο όρο 6 δευτερόλεπτα για να επιλέξουν ένα προιον!Αν δεν το βρουν στο ύψος των ματιων δεν θα το αγορασουν.Αν είναι και δεξιά ακόμη καλιτερα.Οι πελάτες είναι 95% δεξιοχειρες!Εδω πωλούνται αποκλειστικά τα ακριβά προϊόντα.. Παράξενο μα η πλειοψηφία των πελατών όταν φύγει από το κατάστημα δε..θυμαται πόσο κόστισε κάθε προιον.Το αγόρασε «μηχανικά» γιατί το είδε στην διαφημίση να του το προσφέρει ένα χαμογελαστό νέο παιδί τόσο μα τόσο ευτυχισμένο!! Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο περίπλοκη με την εμφάνιση μιας νέας τασης! Οι ίδιοι καταναλωτές αγοράζουν ταυτόχρονα πολύ φθηνά και πολύ ακριβά προιοντα.Αγοραζει κανείς μια επώνυμη κρεμά προσώπου των 50 ml δίνει 150 ευρώ και στη συνεχεία αγοράζει από το καλάθι ένα συνθετικό μπλουζάκι των 5 ευρω. Η αγορά κάποιων προϊόντων με έκπτωση θεωρείται «έξυπνη» κίνηση ακόμη και από εύπορους πελάτες. Έτσι λοιπόν 99% των προϊόντων προσφέρονται με κάθε είδους έκπτωση και εδώ η φαντασία εντυπωσιάζει! ‘κουπονια» «προσφορά» «μείον 2%», «κουβέρτα» Δώρο με σκόνη πλυσίματος,.. Μα και βέβαια ο παραγωγος,ο αντιπροσωπος,ο διανομεας,το πολυκατάστημα ΔΕΝ χαρίζει ούτε «χάνει από το κέρδος»! Απλά όλα είναι υπολογισμένα μέχρι..cent. εκπτώσεις πραγματικές ισχύουν μόνο στις παρακάτω ενδεικτικές περιπτώσεις. 1.Νεο προϊόν ,σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμου,κανει για μικρό χρονικό διάστημα «τιμή γνωριμίας» 2.Προιον με ημερομηνία λήξης εντός ολίγου προσφέρεται με χαμηλή τιμή πρώτου αποσυρθεί. 3.Περιοδος χειμερινών και θερινών εκπτώσεων της αγοράς για εμπορεύματα η προϊόντα εποχιακά ,διαλογης,παλαιας μόδας. 4.Προιοντα απ’ευθειας αγορασμένα από ντόπιους μικρούς παραγωγούς που πωλούνται μόνο στο τοπικό υποκ/μα. Συνεχίζοντας την εκδρομή μας στην κοιλάδα με τα ράφια παρατηρούμε πως σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι εύκολα προσβασιμες οι συσκευασίες με ένα προϊoν. Αντίθετα υπάρχουν ..συσκευασίες με 4 πακέτα μακαρονια,με 4 οδοντόπαστες, με 2 υγρά καθαρισμού…οι πολυσυσκευασιες! Το κατάστημα θέλει τζίρο μα αν δεν προσέξουμε η αποθήκη μας σε λίγο καιρό θα μοιάζει σαν mini-market.Κάποιος το ονομάζει πολύ έξυπνα «κατοχικό σύνδρομο»και έχει δίκαιο! Oι πιο παρατηρητικοί από τους καταναλωτές έχουν την «αδιακρισία» να προσέχουν τις τιμές των προϊόντων στις αυτοκόλλητες ετικέτες, εδώ πάλι έχουμε περίεργα πράγματα 1.Αυτοκολητη ετικέτα στο ράφι δεν ανταποκρίνεται στο προϊόν που εκπροσωπει.Το προϊόν βρίσκεται λίγο πιο εδώ η πιο εκεί . 2.Ειναι μικρού μεγέθους με κωδικούς και σημάνσεις και ανάμεσα τους την τιμή και όλα αυτά σε μπερδεύουν. 3.Μερικες φορές η αναγραφόμενη τιμή δεν συμφωνεί με την τιμή που πληρώνεις στο ταμειο.Αυτο συμβαίνει συνήθως επειδή ο υπάλληλος δεν προλαβαίνει ν α τοποθετήσει την νέα ετικέτα με την αυξημένη τιμή πάνω στην παλαιά ενώ ήδη η ταμιακή μηχανή έχει ενημερωθεί για την αυξημένη τιμή από τον κεντρικό υπολογιστή της εταιρίας. Δεν θα λέγαμε βέβαια ότι πολλές φορές αυτό γινεται..σκοπιμα! Μα ο καλός καταναλωτής είναι και προσεκτικός αγοραστής. Τώρα πια οι..εκδρομεις της κοιλάδας με τα ράφια έχουν φθάσει στο..βαθος του πολυκαταστήματος. Άλλη έκπληξη τους περιμένει! Προϊόντα πρώτης ζητησης,βρισκονται εδώ πισω,όπως το αρτοπωλειο,το ψυγείο με τα γαλατα,το ράφι με τους καφέδες. Μα…γιατί? Η εταιρία έχει καταφύγει σε σκληρό ψυχολογικό πόλεμο για να μας πείσει να ξοδέψουμε περισσότερα χρήματα απ ότι σκοπεύαμε. Ο πελάτης θα πρέπει να διασχίσει διαδρόμους με ράφια φορτωμένα με προϊόντα περιποιησης,υγιεινης διατροφης,βιβλια,χαρτικα,CD, και τότε επιτέλους ,αν αποφύγει τον πειρασμό, θα προμηθευτεί γάλα και ψωμί! Έτσι λοιπόν γεμάτοι από εντυπώσεις ,λίγο ζαλισμένοι από τον έντονο φωτισμο,με τόσα πολλά προϊόντα γύρω μας,λιγο κρυωμένοι από τους ανοικτούς καταψυκτες,καταδικασμενοι να ακούμε προπέρσινες μουσικές επιτυχιες από κασέτες πολυπαιγμενες, με χέρια ιδρωμένα να σέρνουμε το βαρύ καρότσι κατευθυνόμαστε προς την έξοδο όπου μας περιμένουν οι ουρές αναμονής στα Ταμεία.. Πληρώνουμε την ..επίμονη μας σαν σύγχρονοι καταναλωτές και βαδίζουμε αγέρωχοι σπρώχνοντας το τετράτροχο καρότσι που αλλού το πας και αλλού σε παει,μεχρι να το..προσδεσεις με τα αλλά καρότσια. Σίγουρα ήταν μια πολύ καλή εκπαιδευτική εκδρομή ,η σημερινή εξόρμηση μας στην κοιλάδα με τα ράφια! το ευχαριστηθήκαμε! Αλάστωρ

1 σχόλιο:

Unknown είπε...

Εξαιρετικό κείμενο θυμίζει κινηματογραφική αφήγηση

θα το αναρτήσω στα ράφια του blogg μου
www.specialmorning.blogspot.com